PERHATIAN!!!

KEPADA SEMUA PEMBERI KOMEN RUANGAN INI, SAYA MOHON MENGENALKAN DIRI ANDA DENGAN NAMA SEBENAR, SEKIRANYA ANDA MENGENAL SAYA SEPENUHNYA, IZINKANLAH SAYA JUGA MENGENAL ANDA YANG SEBENARNYA.

13 comments:

Keanorlinsya December 19, 2009 at 9:05 PM  

Salam Aunty Fatini, thank you for introducing Natrah to us again.

I've known about Natrah's tragedy before. But years later, at 20, baru faham serba-sedikit. Bukan semuanya, tapi cukup untuk medekatkan diri lebih mengenali Natrah.

I just recently read your Dewan Masyarakt '89 articles. Anticipating your book. But Im not exactly sure if Im ready to shed more tears.

Regards, Farah.

Anonymous December 19, 2009 at 10:38 PM  

Salam,Puan Fatini saya amat meminati tulisan Puan Fatini semenjak sy di form 3 lagi.Nama saya Fairuz Binti Ahmad Shahabuddin .Sekarang sy berumur 35 tahun.Saya membaca kisah Natrah dlm Dewan Masyarakat.Malangnye sy telah terlepas menonton teater Natrah baru-baru ini.Saya juga amat sedih apabila mendpt tahu Natrah telah pergi meninggalkan kita.Sengsaranye hati Natrah mgkn tiada siapa yg tahu.Tahniah pada Puan kerana dpt menjejaki Natrah dan menyelami perasaannye dan juga mengenali ahli keluarga beliau.Saya tidak sabar untk mendptkan buku Natrah yg memang sy tunggu2 selama ini.Terima kasih dan sy harap dpt mengenali Puan Fatini dgn lebih dekat lagi.

Anonymous December 27, 2009 at 5:43 PM  

Assalamualaikum...
Datin Fatini.. Saya telah pun memperolehi buku datin pada ketika umur saya mencecah 27 thn. Dan sangat berpuas hati membaca tulisan Datin. Amat memilukan bila saya mengetahui kisah sebenar yang berlaku antara mereka bertiga. Natrah, Mansor dan Che Aminah. Apa yang saya kesalkan Natrah tidak lagi beragama Islam. Boleh kah Natrah disalahkan dalam hal ini. Hanya Allah yang tahu.

Sarah Mawarni binti Ismail

Anonymous December 29, 2009 at 4:27 AM  

assalamualaikum..
semuga Datin Tini sihat. betapa bangga nya saya dapat tahu kawan saya ni seorang penulis yang sangat hebat.
terima kasih tulisan Tini membuat saya lebih memahami tentang cerita Natrah.Yang penting saya dah jumpa Tini ingin sekali bertemu.

old friend SMDSA 74 - 77
Dr Nooraini

Maizura Mohd Ederis January 3, 2010 at 8:00 AM  

Salam Datin,

Tks ats pertemuan siang tadi. Sudah saya tuliskan dlm blog saya :

http://www.tangisanbulanmadu.blogspot.com

CT February 2, 2010 at 9:15 PM  

Salam Datin Fatini.

Saya Siti Zaleha Samad dari Perpustakaan Sultanah Zanariah, UTM, Skudai.

Saya dah membaca buku NATRAH sebanyak 3x. Memang best sgt. Congrats Datin sebab berani buat research begitu jauh sekali dengan keadaan datin pregnant ketika itu. Semangat yang kuat dan berani dengan cabaran. Teruskan usaha yang murni.

Rasanya 5hb Februari Datin ada bicara karya di PSZ kan? Saya akan bertugas di sana. See u there, jangan tak cari saya tau...hehehe

Anonymous March 27, 2010 at 11:05 AM  

terima kasih!

Anonymous March 28, 2010 at 10:54 PM  

Slm Auntie...Let me introduce myself first...I'm Nur Atiqah Syazana from N9 but you can just call me Ika..First of all,thank you very much auntie for your sincere writing about Natrah & I really love the way of elaboration of different perspectives from auntie..Deep in my heart core,this book is the best that I've ever read in my life! I don't know but I was really emotional when I read this book..Angry,sadness,emphathy mixed in one emotions..Your writings really touched our feelings..Actually,Auntie..This questions is always in my thought.I mean,the court at that time has done a stupid decisions.At the different perspectives,why Natrah's parents want her back after Che Aminah had given a full of love & luxury to their daughter? It was totally unfair since their life in Holland was in poverty.Why they can't just let their daughter lived in a more comfortable life?Why?They were super cruel & can be categorized as person who didn't know to show their gratitude to Che Aminah who was always help Adeline in their hardness...The fact is I want to share more opinions but sometimes it
can't be translated through words.The main thing is I was very concerned about this tragedy & we can't let this happen in the future..

My best regards,
Ika

Anonymous April 3, 2010 at 5:09 AM  

Assalamualaikum Dr Fatini,saya Abdul Aziz bin Mohamad,seorang guru di Sekolah Menengah Sains Johor meminati karya Natrah.Saya sudah memebelinya dan telah meneliti dan membaca karya puan.Saya rasa semua orang perlu memilikinya kerana kisah sebenar telah dikupas dengan sebaiknya oleh puan.Segala yang tersirat sudah terbongkar dan tiada lagi rahsia kiranya.Jika dulu kita kerap dimomokkkan dengan cerita di pihak yang menang,maka buku ini berada di tempat yang neutral lagi benar.Syabas buat puan!Apalah kiranya puan dapat membuat koleksi suratkhabar dan majalah-majalah lama yang membuat kupasan tentang natrah ini.Saya sangat teruja dengan buku terbaru puan...value for money!!!

Anonymous August 25, 2010 at 1:17 AM  

I stumbled into this book about a month ago. In the beginning the story flows and as the chapter goes it becomes increasingly boring and repetitious. << "Natrah gets fat because of consuming European food; bread, meat, milk, etc, not the healthy fried fish>> LOL! Writer gets too emotionally involved and puts too much of her own puerile expressions into it. The book is a complete waste of time. I wouldn't advise anyone to read it.

Afams Chan September 4, 2010 at 7:07 AM  

Assalamualaikum Datin

Saya Ayda dan bekerja di USM Pulau Pinang. Saya telahpun membaca buku Datin, iaitu Natrah (1937-2009) Cinta.Rusuhan.Air Mata hasil Datin. Betapa terharunya saya apabila membaca buku itu. Sedangkan saya yang tidak pernah merasai zaman 1950-an (zaman kanak-kanak Natrah) dan berjumpa dengan Natrah sendiri, saya dapat merasai keperitan yang dihadapinya. Seperti Datin, saya juga ingin memeluknya jikalau dapat berjumpa dengannya. Tapi Allah sayangkan dia dan dia telah pun pergi..Moga rohnya dicucuri rahmat.

Buku datin penuh dengan pelbagai perasaan. Saya tersentak apabila saya membaca kenyataan bahawa Huberdina Maria Hertogh Mestilah dikembalikan kepada ibu bapa kandungnya. (m/s 133). Walaupun saya sudah tahu keputusannya (seperti mana yang ditulis dalam media) tapi tulisan datin membuat saya menangis...

Datin,
Saya ingin memohon kebenaran datin untuk post sedikit catatan yang ada di dalam buku datin di halaman blog saya (http://afams-chan.blogspot.com & http://afams-chaninfoz.blogspot.com). Tujuan hanyalah untuk berkongsi bersama rakan2 blog saya yg lain dan pada masa yang sama mempromosikan buku datin untuk mereka. Saya ingin mereka(terutamanya generasi muda) tahu sedikit sebanyak sejarah Natrah yang berlaku sebelum kemerdekaan negara kita. Kalau dulu, melihat di akhbar mengenai Natrah, saya hanya sekadar membaca sekali pandang dan menganggap ia sebagai 'common history'. Oleh yang demikian, saya tak pernah nak memahami Natrah lebih mendalam.

Tapi setelah membaca buku datin, hati saya tersentuh. Buku datin membuatkan saya tidak tidur lena kerana asyik memikirkan keperitan hidup yang dialami Natrah. Dan ini secara tak langsung memberi saya satu pengajaran yang boleh membantu kehidupan kita.

Jadi saya harap datin membenarkan saya untuk 'post' mengenai buku datin. Andainya datin setuju, barulah saya post di blog saya.

Saya boleh dihubungi melalui e-mail ini:

ayda@notes.usm.my atau da_afams83@yahoo.com.

Sekian,
afams-chan (Ayda)

Unknown September 25, 2010 at 9:39 PM  

salam auntie fatini,nama saya zaina natrah,saya berumur 25 thn..saya mula tahu mengenai kisah natrah ketika umur saya 16 tahun....ketika itu ada seorang pakcik teksi bertanyakan nama saya...lalu sy memberitahu nama sy natrah,kemudian pakcik tu tanya sy balik sama ada sy tahu ttg kisah natrah di singapura???sy menjawab tidak tahu...pakcik teksi tulah byk menceritakan ttg natrah pada saya..sy amat meminati kisah natrah dah sy tdk terlepas menonton teater natrah..sy ingin bertanya pada auntie,mcm mn sy nak mendapatkan buku natrah???selain dari cara online???

Anonymous January 31, 2011 at 9:33 AM  

Assalamualaikum Datin Fatini,

Saya mula mengenali dan mengetahui kewujudan Natrah dan kisah sedihnya itu semenjak saya di sekolah rendah lagi. Semenjak itu juga Natrah dekat di hati saya dan saya mengasihi Natrah dari jauh walaupun Natrah tidak pernah mengenali saya.

Terima kasih atas usaha dan pengorbanan Datin membuat kajian dan membongkar sejarah serta kesan yang ditinggalkan ke dalam hidup wanita malang ini. Semoga usaha Datin ini membangkitkan kesedaran umat Islam yang semakin rapuh pada pada masa ini.

Munirah Mustaffa.
Kota Tinggi, Johor.